Wednesday, July 28, 2010

Spaghetti Meatball, Summer Salad & Roasted Potatoes

Bismillah


Credit Pic To: Greekstyle

Dinner hari ini saya buat spageti meatball dan rosted potatoes. Dua-dua unhealthy dan dua-dua kalori banyak. Sebenarnya tak plan pun. Suami ajak keluar. Tapi saya tak suka makan luar. Something I'm not used to since I was a kid. Jadi plan masak kat rumah spageti yang dah lama teringin nak makan. Bebearapa hari lepas buat mee rebus/jawa tapi tak ambil gambar.

Untuk membalancekan kalori yang banyak saya buat summer salad*reka sendiri nama yang bunyik omputih.*ish3x.:)


SUMMER SALAD

Olive Oil
Daun Pudina
Daun Salad
Tomato
Lemon
Thousand Island
Apple

Cara-cara

Potong kecil-kecil kesemua sayur. Pinch a bit salt, lemon dan olive oil. Saya letak thousand island dressing. Tak letak pun takpa. Funny enough, terambil ulam raja instead of daun pudina. Tak perasan. Jadi tak letak. Yang best, letak sikit. Saya suka. Jika tak prefer, tak letak pun takpe. Simple je. Segan je nak share.




SPAGHETTI MEATBALL
(Tolong abaikan meatball yang tak comey tu.:)

Untuk sos dia saya ambil d
i sini.

Sauce:

  • 2 tablespoons extra-virgin olive oil, 2 turns of the pan- HPA kan..
  • 1/2 teaspoon crushed red pepper flakes
  • 4 cloves garlic, crushed or chopped- Nak makan dua orang saya masukkan dua je
  • 1 small onion, finely chopped - Saya tak letak sebab dah letak bawang dalam meatball
  • 1 cup beef stock, available on soup aisle in market in small paper boxes - Saya gunakan kiub pati ayam je
  • 1 (28-ounce) can crushed tomatoes
  • A handful chopped flat-leaf parsley - Saya ganti oregano sebab daun pasley dah letak dalam meatball
  • 10 leaves fresh basil leaves, torn or thinly sliced - Tak letak sebab tak ada
  • Grated cheese, such as Parmigiano-Reggiano or Romano, for passing at table - Saya gantikan mozarela cheese. Hehe. Memandai je.
Extra Notes:
Saya tambah cili hijau sikit.


MEATBALL

Credit Meatball recipes to: 3Hungrytummies

400/500 gram minced meat
Kulit buah lemon
Breadcrust- Dalam 5-6 sudu besar. Ikut kesukaan. Jika banyak akan bertambah garing dan keras sikit.
Telur-Sebiji.
Daun Parsley
Bawang
Pepper
Garam

*Setelah diedit resepi kandungan asal

Cara-cara

Masukkan daging (jika guna daging asli lagi sihat), telur yang dipukul, breadcrust, daun parsley, bawang, garam dan pepper. Tabur dan gaul dengan setelah dibentuk besar kacang walnut dengan sedikit tepung. Goreng dengan minyak yang sikit.


Roasted Potatoes

Tak sempat ambil gambar. Kami makan potatoes lambat sebab dah kenyang. So ini yang biasa jika tak buang kulit.

Banyak resepi untuk ramuan rosted potatoes. Pototes is always sinful dan sedap bagi saya.

Resepi 1

Garlic @ Air Garlic
Potatoes (Dibuang kulit dan dipotong @ Tak dibuang kulit dan hanya masukkan the big chunk yang dipotong besar. Boleh rebus dulu sekejap jika suka)
Olive Oil
Garam
Chili Flakes
Oregano/Rosemary flakes

Untuk buat air garlic, masukkan a fine chopped garlic dalam botol dan masukkan air dan goncang botol tersebut. Biar agak lama.

Kalau ada jumpa plastik untuk perap makanan yang dijual masukkan potatoes dan goncangkan dengan olive oil dan air bawng putih.

Tutup dengan aliminum foil dan bakar dalam suhu 250-300 hingga masak.

Resepi 2

Garlic
Garam
Black Pepper
Potatoes
Olive Oil

Simple. Saya buat yang ini dan tak letak apa-apa sebab dah letak rempah dalam spaghetti.

Alhamdulillah.


Cara Hidangan Spagheti Meatball.


Ada banyak version. US etc.

1) Goreng meatball dengan minyak yang sangat sedikit dalam 10 minit. Jangan penuhkan kuali dengan meat ball. Kemudian masukkan meatball dalam sos dan reneh ke 30 hingga sejam. Banyakkan stok ayam/daging jika nak lama. Tuang sos ke atas spagheti yang telah direbus. Kepekatan kuah mengikut citarasa.


2) Masukkan half meatball dan reneh, baki masukkan last.
Masukkan spaggheti dan gaul dengan sos. Agak-agak ketika benar-benar nak makan




*Tak tahu kenapa dengan font ni.


TIPS


Apabila menggoreng meatball pastikan tidak penuh, tidak lama dan minyak sedikit. Gunakan vegetable oil @ olive oil untuk mencantikkan meatball. Jika tidak akan kehitaman dan jangan terlalu garing sebab kita akan masukkan dalam sos nanti.

:)

2 comments:

  1. pandai betul ustazah masak. bertuah suami.tq sudi share resipi dgn di sini. ada resipi nasi ayam tak. klu ada sharelah skali- khadijah @ visitor:)

    ReplyDelete
  2. biasa je khadijah. Nasi ayam ustz tak berapa minat. Jika tak minat, ustz kurang suka masak (pelik kan). Tapi inshAllah, nnt ustz cuba cari yang serasi dan share.

    ReplyDelete