Thursday, July 22, 2010

Masak Oh Masak

Bismillah.

Masak oh masak.

Begitulah agaknya panggilan yang datang dari langit.:)

Sekian lama tidak dapat bersahabat dengan bau dapur, asap dan segala adik beradik di dapur sudah terasa rindu hendak masak semula.

Boleh dikatakan makan makanan luar beberapa ketika. Allahu, Allah. Memang kurang selera tapi nak buat macam mana. Suami yang tolong masakkan kadang-kadang.

Tiada apa yang boleh dibanggakan dengan pencapaian di dapur dalam masa terdekat ni.

Bulan Ramadan dah nak tiba. Plan kami inshAllah, iftor hari kerja di masjid. Hujung minggu masak. Walau niat di hati teringin nak masak, suami tak galakkan jadi akur jelah.

Memang tak sabar-sabar nak masak. Asyik ke blog-blog resepi dan semangat nak masak makanan kampung, roti dan pizza.

Teringat masa Ramadan kali pertama jadi isteri. Jemput kawan-kawan suami makan. Biasa-biasa ja.

Mula-mula masak nasi tomato then nasi ayam.

Tahun kemudian jemput pelajar pula, untuk moreh sambil depa usrah dengan suami. Bekalkan deme ayam masak lemak cili padi untuk sahur dan lasagna untuk moreh. Bagi deme bawa bekal untuk sahur sebab ada lebih.

Tahun ni maybe tiada apa-apa. Tapi teringinnya nak jemput pelajar iftor di rumah. Waktu hujung minggu. Sambil tazkirah dan baca Quran sama-sama.

Bagi saya its never about the upcoming Ramadan this related foods craving. Kebetulan. Dan masak-masak bukan untuk makan. Kalau diingatkan saya bukan makan sangat. Cuma gembira menjamu orang lain.

Yang penting bagi saya Ramadan BUKAN tentang makanan dan tidak patut dihabiskan dengan jiwa yang cinta pada makanan sebaliknya iftor ialah HADIAH dari ALLAH. Jadi besederhanalah dalam kegembiraaan itu. Jangan Ramadan menyibukkan kita dengan nafsu dan dunia.

4 comments:

  1. Eh kak yaya datang. Sudi datang ke sini. Ini blog yang dah lama berkubur. Hehe. Tq kak...Design baru disediakan oleh blogger. Kita tekan2 je.:)

    ReplyDelete
  2. InsyaAllah,ramadhan tahun ni mesti cuba fokus untuk ibadah.tapi,bolehkan masak utk saya sekali-sekala,buat menghilangkan my addiction;)

    ReplyDelete
  3. @En Suami: Kata nak suruh saya fokus baca Quran, tidak bersibuk-sibuk dengan masak dan save budget.Hehe...InshALLAH...;p

    p.s: Syaikh Hussain Sattar ada berpesan.Kosongkan jiwamu dari dunia ketika Ramadan (latihan/bekal) untuk baki Ramadan.

    ReplyDelete