Tuesday, December 7, 2010

Baby Items Checklists




Bismillah

Allahummsolli'ala Muhammad

I'm counting the days.

Sekarang tengah buat check list barang-barang yang masih belum dibeli terutamanya gadget for breastfeeding terutamanya dan etc:-

1) Breastpump (maybe nak beli yang preloved-second hand je kot)
2) Breastflow/MAM bottles/Tommy Tippe (untuk diguna masa baby di pengasuh. Tak pasti mana yang paling ok).
3) Food and Bottles Sterilizer
4) Barut
5) Bengkung moden
6) Baby bathtub

Alhamdulillah yang lain dah ada. Minggu lepas ke Shah Alam beli barang-barang baby. Memang sangat penat hingga nak ziarah sahabat Nadiah dan Aizat pun tak sempat.

Sakit rasanya berjalan dalam the end of third trimester. Sebelum ni beli barang rumah sekarang baru nak rush beli barang baby.

Lain-lain barang Alhamdulillah dah settle:-

1) Nursing pad
2) Storage bottle
3) Storage plastic
4) Nipple protector
5) Graco Playpen
6) Moses basket (Second hand)
7) Stroller & Baby Carrier- Mothercare
8) Baju-baju-tak banyak. Beli sikit
9) Baby diapers, CD dan napkin
10) Blanket
11) Comforter, bantal etc.

Kebanyakan beli masa Mum's exspo dan online kalau yang toys etc. Murah dan preloved (yang second hand) boleh dapat yang branded dan murah.

Now tengah agak sangat tak larat menanda kertas. Student pula terlalu ramai. 80% dah siap dan hantar. Alhamdulillah. Moga-moga baby dapat tunggu hingga Quran habis dan settle benda-benda penting agar tak susahkan orang. MIL akan bertandang ke rumah dan....rumah tak settle kemas lagi. Banyak pindahan barang belum settle.

Tolong doakan ya. Sekarang tengah pening survey dengan bottle warmer dan strelizer. Little Bean or Lindam. Memang perlu sebab nanti EBM akan diberi pada pengasuh so teknik nak panaskan breastmilk kena tepat.

4 comments:

  1. Assalamu'alaikum ukhti Sumayyah...

    Doa saya, moga ukhti dan keluarga sentiasa berada di dalam pelihara,rahmat serta redha Allah...ameen

    Jazakillah khair,kerana banyak ukhti berkongsi persediaan ukhti di dalam meniti detik waktu untuk bakal bergelar menjadi seorang Ummi, tidak lama lagi...Moga Allah redha...Moga Allah mudahkan segala urusan ukhti dunia dan akhirat...ameen Ya Allah...

    saya sentiasa doakan yg terbaik buat ukhti...Moga melahirkan anak yang soleh/solehah, sihat sempurna, berjaya dunia dan akhirat serta menjadi mujahid/mujahidah diatas jalanNya ini...ameen...Moga segalanya dipermudahkan oleh Allah buat ukhti...ameen ameen ameen...

    InsyaAllah, moga saya dan Kak Nur Fakhzan, diberi rezeki serta kesempatan oleh Allah untuk menziarahi ukhti nanti...ada juga kami berbincang mengenainya sewaktu saya menghadiri perkahwinan adik Kak Nur Fakhzan di Teluk Intan kelmarin :-)

    Ukhti jaga diri baik2 ya! Kami semua mendoakan yang terbaik buat ukhti...Moga Allah permudahkan segalanya...ameen

    Salam ukhti Fillah:
    -Faiza-
    Shah Alam

    ReplyDelete
  2. if you plan to breastfeed, nanti cari krim untuk cracked nipples. kalau cracked sangat sakit dan boleh patah semangat untuk menyusu anak.

    ReplyDelete
  3. Ukht Faiza:

    Shukran kathira atas doa dan ingatan. InshALLAH moga kita dapat bertemu. Ana tak pasti di mana lagi akan pantang. Maybe di Terengganu.

    Ameen. Ameen. Ameen. Moga-moga doa dari insan baik-baik dan dekat dengan Allah akan membantu anak yang dhoif ni.

    ReplyDelete
  4. Ummu Auni: Oh is it? Seriously I didn't accros that issue. Added to the next list.

    Jazakillah sangat2.:)

    ReplyDelete